Som tidligere produktkoordinator for B.young og medeier i en klesbutikk, økte lysten etter å starte noe eget for bodøværingen, Monica Stene (42). Uten å i det hele tatt ha konseptet klart, tok hun fatt – og satset for fullt på butikkdrømmen.
Etter å ha skrevet leiekontrakt på et lokale midt i Haugesund sentrum, startet planleggingen. Moodboards ble satt opp for å visualisere konseptet, og hun fikk napp hos flere kjente merkevarer. Kort tid etter, kunne hun stolt åpne sin nye klesbutikk, NOOR By M.
– Det var jo galskap, men også utrolig gøy, minnes hun. På den tiden var de tre barna hennes 2 og 4 år gamle, og det var en travel tid for Monica.

«Det trenger ikke koste skjorta»
Siden åpningen i 2018, har Monica og de ansatte hjulpet folk i alle aldre å finne sin stil. Konseptet Noor By M handler om å kunne tilby siste nytt innen moteverdenen, uten at det trenger å koste for mye. Responsen hun har fått, har til tider vært overveldende.
– Vi har fått god respons på varene vi selger – ikke bare fra de lokale, men også fra folk som har reist fra Bergen og Stavanger for å handle hos oss. Det er gøy at folk har troen. Vi så raskt at byen har behov for det konseptet jeg har satt sammen, sier hun.

Arrangerer kundekvelder
Monica forteller at de arrangerer mange ulike «happenings» i butikken. Blant annet tilbyr de kundekvelder, der venninnegjenger, familier, og bedrifter kan booke butikken gratis etter stengetid.
– Mange har jo en travel hverdag, og da er det kjekt å kunne arrangere noe for de også. Vi stiller med drikkevarer og snacks, og det er valgfritt om de ønsker vår kompetanse, eller om de vil handle i fred og ro, sier hun.

TRENDER AKKURAT NÅ
Etter en tung og trist tid, er det regnbuens farger som pryder motebildet i 2022. Blazere, store skjorter og vide bukser i lekne farger og mønstre kombineres sammen, og skaper glede i hverdagen.
Foto: Stephen Grindhaug

En avslappet atmosfære
Mens Assist Haugesund har hjulpet til med det grafiske, er det Monica selv som har tatt ansvaret for innredningen i butikken. For henne handler det om å se muligheter, og være kreativ.
– Det har gått litt tid i maling og tapetsering. Mye av butikkinnredningen har jeg funnet på nettet til en rimelig pris, og deretter malt om. Som salgsbord har jeg brukt kabeltromler, sier hun.
Interiøret er en stor del av konseptet og helhetsinntrykket. Butikkinnredningen har en fin kombinasjon mellom hvite og svarte kontraster, grønne planter, og fargerike dekorasjoner. Det hele skaper en eksklusiv, men avslappet atmosfære.
– Jeg får ofte positive kommentarer fra folk som føler de er i storbyen. Vi liker å spille høy musikk og skape god stemning, sier hun.

Populær på nett
Da korona kom, var uvissheten stor blant Monica og de ansatte, og de bestemte seg for å åpne nettbutikk. Siden de allerede var svært aktive i sosiale medier, tok det ikke lang tid før ballen begynte å rulle. Bak låste dører jobbet de på spreng – og varene forsvant like fort som de ankom butikken.
– Nå er det heltidsansatt Annabell Thomsen som styrer nettbutikken og store deler av driften. Jeg jobber aktivt med sosiale medier og har ansvar for vareinnkjøp. Sammen er vi et superteam, forteller Monica.

NETTBUTIKK
www.noorbym.no
KONTAKTINFO
Ring oss: 902 00 256
Send oss en e-post: post@noorbym.no
Adresse: Åsbygata 4, 5528 Haugesund